Antioxidanty

23.04.2011 17:54

Antioxidant je látka, ktorá dokáže likvidovať voľné radikály. Tie poškodzujú bunkové membrány, ohrozujú stabilitu a obnovu bielkovín. Antioxidanty obmedzujú proces oxidácie v organizme alebo v zmesiach, v ktorých sa vyskytujú. Pridávajú sa ako prídavné látky do potravín, ktoré by boli oxidáciou nadpriemerne poškodzované (napr. rastlinné oleje).

Podľa zdroja sa antioxidanty delia na prirodzené a na syntetické.

Prirodzenými zdrojmi antioxidantov sú najmä ovocie a zelenina. Vo výžive je snaha uprednostňovať prirodzené antioxidanty, pretože výskumy poukazujú na ich pozitívne pôsobenie a lepšiu využiteľnosť v organizme. Kladne sa hodnotí aj prítomnosť antioxidantov pridávaných do potravín. Nielenže predlžujú trvanlivosť potravín, ale ich užívanie má priaznivé účinky aj na zdravie – v priaznivom pôsobení na výskyt srdcovo-cievnych chorôb a niektorých typov rakoviny.

Prirodzené antioxidanty v potrave:

Vitamín A

Vitamín A (retinol alebo beta-karotén) chráni tmavozelenú, žltú a oranžovú zeleninu pred poškodením zo slnečného žiarenia. V ľudskom tele vykonáva taktiež podobnú úlohu. Mrkva, brokolica, povojníci jedlí, paradajky, zimná kapusta, melón, broskyne a marhule sú hlavné a bohaté zdroje beta-karoténu.

Vitamín E

Vitamín E, vrátane Tokotrienolu a Tokoferolu, je rozpustný v tukoch. Vitamín E obsahujú pšenica, orech, semená, zelené listnaté zeleniny, rastlinný olej a rybací olej. Nedávne štúdie ukázali, že niektoré tokotrienolové izoméry majú zaujímavé antioxidačné vlastnosti.

Vitamín C

Vitamín C (kyselina askorbová) je vo vode rozpustná zlúčenina, ktorá plní viacero úloh. Dôležité zdroje tohto antioxidantu je citrusové ovocie (napríklad pomaranč), zelená paprika, brokolica, zelené listnaté zeleniny, jahody, kel a paradajky. Linus Pauling bol hlavným zástancom využívania tohto vitamínu ako antioxidantu.

Selén

Selén sa môže konzumovať iba v určitých dávkach, pretože väčšie dávky môžu spôsobiť otravu. Zdroje selénu sú ryby, mäkkýše, červené mäso, zrná, vajcia, slnečnicové zrniečka, kurča, cesnak a oriešky. Zelenina môže byť takisto dobrým zdrojom, ak sa pestuje na pôde s bohatým obsahom selénu. Niektoré nutričné doplnky takisto obsahujú priaznivé účinky selénu, ale musí byť regulovaný, aby nespôsoboval toxicitu.

Späť